Mahjong történelem

A Mah-Jong, vagy Mah-Tsiong, ahogy Ning-Po városában kiejtik, ahol nevét és mai alakját nyerte, nyolc évszázadon keresztül mint kártyajáték volt Kínában divatos. Azért érdekes röviden vázolni eredetét, mert éles világosságot vet arra, hogy a kínai birodalomban történelmi események és egyéniségek hogyan válnak népszerűkké.

A Shoeay ‘Hoo ban, a legendák könyvében, mely Oroszlánszívű Richárd idejében íródott és a Sung dynastia alatti forradalomról szól, le van írva, hogy 108 forradalmár Sung Kiang vezetése alatt hogyan talált menedéket a sziklás Ling ‘Ho Bah szigeten. Ez a forradalom és az utána következő küzdelmek a kínai történelem egy kisebb hősi korszakát alkotják. A 108 hős iránti kegyeletből, hogy emlékük és vitézi tetteik feledésbe ne menjenek a birodalom széltében, hosszában, az akkoriban igen elterjedt kártyajátékok egyes lapjait az ő neveikkel látták el.

A különböző kártyajátékok nemsokára egy játékká tömörültek, melynek 108, a forradalmárok számának megfelelő lapja volt. Ily módon mindennapos lett nevük hangozása, élményeik és hősi cselekedeteik szájról szájra jártak és számos színjátéknak szolgáltak tárgyul, éppen úgy, ahogy a nyugati világ hőseinek neveit és nemes tetteit énekek és mesék, később pedig a nyomtatott szó örökítette meg. Az idők folyamán az eredeti játékhoz sok változat járult, helyenként különféle elnevezést kapott, de alapvető szabályai nagyjában és egészében változatlanok maradtak; ma is úgy játsszák, ahogy játszotta évszázadokkal ezelőtt Kínában minden férfi, nő és gyermek, a tenger partjától a távol nyugatig és a legszélsőbb északi határig.

A Mah-Jong mai alakja Ning-Po városából származik, mely elefántcsontfaragóiról híres. Itt a 108 hős nevét elefántcsontlapocskákra vésték és bambusznád hasábokat illesztettek mögéjük. Így a könnyen tönkremenő kártyalapok elpusztíthatatlan játékkövekké változtak. Ning-Po-ban nyerte a játék mostani, nevét: veréb = Mah Tsiong, arról a madárról, mely négy kövön ábrázolva van. Ezen a néven ismeretes általában, tájszólások szerint különböző módon kiejtve.

Mindazonáltal az európai közönség számára ismeretlen maradt volna, különös vonzóereje és azon lehetőségek ellenére is, amelyeket a leleményes ügyesség gyakorlása nyújt, ha, ahogy mondják, egy Walker nevű angol mérnök ki nem találja azt az egyszerű kulcsot, amellyel a játék rejtélyeit az egész világ számára megnyitotta. Úgy látszik, sokat játszotta a játékot, és alaposan ismerte a kínai jeleket. Úgy gondolta, hogy igen érdekes játék volna felesége, gyermekei és sanghai-i barátai számára. Miután azok nem tudták a kövekre vésett kínai jeleket elolvasni, még kevésbé puszta érintésre felismerni, mint a kínai játékosok, arra az egyszerű megoldásra jutott, hogy a lényeges megnevezéseket nyugati betűkkel és számokkal jelezze; ezáltal a játék egy csapásra hozzáférhetővé vált minden európai számára, még a gyermekek részére is, akik a számjegyeket egytől kilencig ismerik és az E, W, S, N betűket olvasni tudják. Bár a gyermekek egy est folyamán megtanulhatják a játékot, természetesen nem értékelhetik úgy, mint a felnőttek a lehetőségek tágas sorozatát, amelyek a bírálat rendkívüli gyorsaságát és szabatosságát igénylik.


(Forrás: Lee Chiang: A mah-jong játékszabályai – Terebess Kft. d. n.)

December
H K Sz Cs P Szo V
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Belépés - regisztráció